• 11 november 2014
In de branche zijn nog veel hardnekkige misvattingen over opleiden. Wij pikken er de 7 meest gehoorde uit en proberen deze uit de wereld te helpen.
  1. Opleiden is erg duur De goede opleider kent de branche uit ervaring door en door en weet dat u zuinig moet zijn met de investeringsruimte. Opleidingen kunt u tegen aantrekkelijke tarieven inkopen. Daarnaast is het zo dat u voor veel vakopleidingen een vergoeding vanuit de RAS ontvangt. Ook als wij uw mensen opleiden ! Opleiden kan dus meestal kosten-neutraal gedaan worden.
  2. Ik hoef mijn mensen niet zo nodig te diplomeren Naast het feit dat opleiden u veel kan opleveren is in de CAO ook aandacht voor opleiden. Artikel 36 verplicht de werkgever om nieuwe instroom de basis-vakopleiding aan te bieden. Artikel 38 verplicht de nieuwe contractpartij om medewerkers die langer dan 1,5 jaar werkzaam zijn een arbeidsovereenkomst aan te bieden, behalve als die medewerker niet beschikt over het vakdiploma !
  3. Opleiden kost me veel tijd en energie De meeste werkgevers denken dat zij veel tijd en energie moeten stoppen in opleidingstrajecten. Een dienstverlenend opleider neemt u nagenoeg alle (administratieve) werk uit handen. Zo kunt u bezig zijn met uw corebusiness.
  4. Opleiden levert me niets op Opleiden kost u feitelijk niets maar levert u heel veel op. Naast zaken als dalend ziekteverzuim zult u merken dat uw investering door werknemers als zeer positief ervaren wordt. Die waardering ziet u terug in de binding met uw mensen. Tevens zullen uw medewerkers effectiever en efficiënter gaan werken en dat ziet u terug in de kwaliteit.
  5. Er is geen geschikte opleiding voor mijn mensen Naast de bekende vakopleidingen zijn er een groot aantal competentietrainingen. Specifiek en praktijkgericht. Nog belangrijker, maatwerkopleidingen zijn altijd bespreekbaar en te ontwikkelen. Ook voor u is dat wellicht een oplossing.
  6. Opleiden is altijd ver weg Juist omdat onze branche veel gebruik maakt van parttimers begrijpen wij natuurlijk dat uw mensen niet ver willen reizen om een opleiding te volgen. Waar dan ook, de opleiding kan bij u in de achtertuin verzorgd worden.
  7. Mijn mensen willen niet opgeleid worden Dat argument is vaak gebaseerd op de eerste reactie van medewerkers die al geruime tijd in de branche werken. Juist die medewerkers zullen uw ambassadeurs worden na het volgen van een opleiding. Juist zij zien dat er veel werkzaamheden efficiënter, effectiever en ergonomischer kunnen. Veelal zijn zij de dankbaarste deelnemers en weten zij de andere medewerkers te overtuigen van het nut. Wij zorgen natuurlijk ook dat de opleiding ook leuk en gezellig is !
300HX

Over dit blog

Door middel van dit blog willen wij u informeren en op de hoogte houden van alle ontwikkelingen op gebied van opleidingen, innovaties en wetenswaardigheden binnen de schoonmaakbranche en Carling Opleidingen.

Twitter feed laden...